Jesteś tutaj
Strona główna > Lifestyle > Wegetarianizm & Weganizm

Wegetarianizm & Weganizm

WEGETARIANIZM JEST DIETĄ, KTÓRA WYŁĄCZA Z POŻYWIENIA MIĘSO, LECZ DOPUSZCZA PEWNE PRODUKTY POCHODZENIA ZWIERZĘCEGO, PODCZAS GDY WEGANIZM NIE.
Wegetarianizm jest sposobem odżywiania, który wyłącza z diety mięso, dopuszcza jednak spożywanie niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak mleko, masło, jaja. Wiele osób na świecie stosuje ten sposób odżywiania z powodów kulturowych, religijnych czy etycznych (odmowa zabijania zwierząt), a także ekonomicznych — mięso jest produktem luksusowym. W krajach rozwijających się mnóstwo ludzi nie ma po prostu do niego dostępu.
Można być wegetarianinem w związku z tradycją rodzinną, ze względów zdrowotnych, a także by łatwiej schudnąć.
Jak wygląda dieta wegetariańska? W początkowym okresie stosowania diety wegetariańskiej bez wątpienia można schudnąć, głównie dzięki zmniejszeniu spożycia tłuszczu zwierzęcego, co daje ogólne zmniejszenie ilości tłuszczu w diecie. Jej przestrzeganie nie polega jednak na wykluczeniu mięsa i ryb. Trzeba ją dobrze zaplanować. Często konieczna jest porada lekarza lub dietetyka, specjalisty w tej dziedzinie, który doradzi, jak znaleźć inne wartościowe produkty spożywcze, którymi można zastąpić białko zwierzęce. Poza mięsem dopuszczalne są pewne produkty pochodzenia zwierzęcego (mleko, jaja, śmietana, sery). Powinno się je jadać codziennie, by zapobiec niedoborom żelaza, wapnia, witamin D i B12. Niektóre diety wegetariańskie dopuszczają także spożycie ryb i drobiu. W takim wypadku istnieje jeszcze większa możliwość urozmaicenia posiłków. Jednak w każdym przypadku diety wegetariańskiej ważne miejsce zajmuje białko roślinne zawarte w warzywach, owocach, ziarnach zbóż i produktach nieoczyszczonych (chleb pełnoziarnisty, miód naturalny).
Prawidłowo prowadzona przez dłuższy czas dieta wegetariańska jest korzystna dla zdrowia. Ograniczenie spożycia tłuszczu i zwiększenie ilości warzyw i owoców powoduje obniżenie poziomu cholesterolu we krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, a także nadciśnienia, zaparć i niektórych nowotworów.
Podsumowując, można powiedzieć, że wegetarianizm to pewien styl życia. Możesz się na niego zdecydować jedynie świadomie, po uzyskaniu wyczerpujących informacji na ten temat. Jednak nie jest to najlepszy i najłatwiejszy wybór, jeśli chodzi ci jedynie o to, by schudnąć.


Czym jest weganizm?
Tę dietę zdecydowanie odradzamy. Jest bardziej restrykcyjna niż dieta wegetariańska i nie dopuszcza innych produktów niż te pochodzenia roślinnego. Weganie nie jedzą żadnych rzeczy pochodzenia zwierzęcego, takich jak mleko, jaja, masło.
Taki model żywienia grozi niedoborami witaminy D, B i 2 i B2, a także żelaza oraz wapnia. Konsekwencje zdrowotne, zwłaszcza w okresie wzrastania, mogą być poważne. Nie warto próbować stosowania tej diety za wszelką cenę, gdyż ryzykuje się deminera­lizację kości i zaburzenia wzrastania, niedobór wzrostu i obwodu głowy!
Dobra kombinacja to odpowiednie spożycie białka jest to bardzo ważne. W przypadku diety wegetariańskiej trzeba na to zwrócić szczególną uwagę. Aby było ono
na właściwym poziomie, konieczne jest uruchomienie wyobraźni i łączenie ze sobą produktów zbożowych, warzyw i nabiału.
Na przykład: biała fasola i brązowy ryż, cieciorka i ziarna sezamu, kiełki soi i ziarna słonecznika, zupa z soczewicy i chleb pełnoziarnisty.
Weganizm może być niebezpieczny dla zdrowia i przy niewłaściwym komponowaniu diety grozi odwapnieniem kości i zahamowaniem wzrostu. To nie jest dobre rozwiązanie, by schudnąć!
Dlaczego niektórzy łatwiej chudną? Równość to pojęcie bliskie naturze człowieka, jednak zupełnie obce Matce Naturze!
Niektóre osoby łatwiej chudną, gdyż mają szybszą przemianę materii. Podstawowy wydatek energetyczny nie jest taki sam u wszystkich. Czynniki genetyczne sprawiają, że niektórzy „spalają” więcej niż inni. One także w pewnym stopniu wpływają na różnice w gustach żywieniowych.
Na różnice w zakresie wagi wpływają także problemy psychologiczne, aktywność fizyczna lub jej brak oraz nawyki żywieniowe (odczuwanie głodu i podjadanie).
Nie można także pominąć różnic społeczno-kulturowych. Podaż kalorii jest większa w grupie o niższym statusie społecznym i małej aktywności fizycznej (30% nastolatków z tej grupy uprawia sport w porównaniu z 70% z grupy o wyższym statusie społecznym).
Pod uwagę trzeba wziąć również stronę psychologiczną. Emocje zwiększają podstawowy wydatek energetyczny, czasami nawet dwukrotnie. Zależy on więc w pewnym stopniu od osobowości. Emocje lub stres zwiększają aktywność komórek i przyspieszają krążenie krwi, co powoduje mobilizację tłuszczu z tkanki tłuszczowej. Jedni chudną więc wbrew wszelkim oczekiwaniom, ponieważ kumuluje się u nich kilka czynników temu sprzyjających, podczas gdy innym to się nie udaje, choćby nie wiem jak się starali. Na koniec trzeba podkreślić różnicę między kobietą i mężczyzną. Kobiecie dużo trudniej utrzymać wagę, gdyż wpływają na nią hormony. Ich równowaga jest zachwiana w okresie dojrzewania, ciąży i menopauzy. Co za niesprawiedliwość, mężczyznom łatwiej schudnąć niż kobietom!
Czy chłopcy chudną szybciej niż dziewczęta? Czy znacie wielu chłopców, którzy stosują dietę?
Nietrudno zauważyć, że ich poczucie estetyczne jest zupełnie inne niż u dziewcząt. Łatwiej im się pogodzić z tym, że są nieco bardziej pulchni, z wyjątkiem tych, którzy są naprawdę otyli i muszą się odchudzać ze względów medycznych. Łatwiej im także zrzucić nadwagę, gdy się już na to decydują, gdyż najłatwiej stracić tkankę tłuszczową na brzuchu. Wystarcza im zazwyczaj zmniejszenie liczby spożywanych kalorii. Ich dzienne zapotrzebowanie kaloryczne jest także większe niż u dziewcząt. Mogą więc jeść więcej i nie tyją. Chłopcy są genetycznie bardziej umięśnieni, a ćwiczenia fizyczne pomagają im dodatkowo rozwinąć mięśnie, co zwiększa jeszcze liczbę spalanych kalorii. To wszystko sprawia, że o wiele łatwiej im schudnąć.

Tagi: sklep wegetariański

Top