SEN I BEZSENNOŚĆ

Wiele Osób, nawet młodych, skarży Się na bezsenność. Bezsenność uznaje się powszechnie za jedno z nieszczęść cywilizacji. Przyczyny bezsenności są rozmaite, najczęściej jednak nerwowo-psychiczne. Jedną z głównych przyczyn bezsenności jest… lęk przed bezsennością. Gdy młody człowiek nie zaśnie od razu po ułożeniu się do snu, zaczyna rozmyślać o jutrzejszym dniu, o tym że musi wcześnie wstać O tym, że z pewnością nie obudzi się na czas jeśli zaśnie zbyt późno, albo że obudzi się wprawdzie na czas, ale będzie wskutek niewyspania niesprawny umysłowo itd. Te kłębiące się myśli i obawy utrudniają tylko zaśnięcie. Tymczasem należy, postępować wręcz przeciwnie. Jeśli nie zasypia się od razu, należy sobie spokojnie uprzytomnić ze po skróconym nawet do 4 godz wypoczynku nocnym można pracować wydajnie, że jedynie systematyczne, stałe niedosypianie jest niebezpieczne, natomiast jednorazowe  naprawdę nie stanowi dramatu.


Walkę z bezsennością ułatwi rygorystyczne przestrzeganie określonego porządku w przygotowaniach do snu. A więc zawsze o tej samej porze kąpiel, wywietrzenie sypialni, spokojne przygotowanie pościeli i ułożenie się, do snu o raz na zawsze ustalonej godzinie, zupełnie niezależnie od programu telewizyjnego. Porównując korzyści wyniesione z takiego programu z korzyściami wczesnego kładzenia się do snu, należy bezwzględnie oddać pierwszeństwo tym drugim. Rozumie się, że te rady dotyczą przede wszystkim tych nerwicowych młodych ludzi, którzy mają trudności z zasypianiem. Na szczęście ogromna większość ludzi zaczyna cierpieć na bezsenność dopiero wtedy, gdy, młodymi można ich nazwać tylko przez nadmiar grzeczności, prawdziwie zaś młodzi z właściwą swojemu wiekowi beztroską zasypiają natychmiast po położeniu się.
Korzystny wpływ dobrego, długiego i regularnego snu na zdrowie i urodę jest jaskrawym przykładem szerszego zjawiska: wpływu układu nerwowego i psychiki na urodę. Z codziennych obserwacji wiadomo, że kłopoty, zdenerwowanie, poważne zmartwienia i smutki odbijają się na wyrazie twarzy. Ściągnięte rysy jak zwykło się mowić nadają twarzy wyraz napięcia i surowości; odbierają jej część naturalnego powabu. Nie ma żadnej recepty na uniknięcie w życiu zmartwień i kłopotów; poza tym człowiek w ogóle bez kłopotów i problemów byłby człowiekiem wyłącznie z nazwy. Można tylko starać się tak postępować, aby umiejętnie przezwyciężać drobne kłopoty i niepowodzenia, a z pewnym dystansem podchodzić do większych.

Powiązane artykuły

Jak pozostać szczupłą?

Chroniczne ograniczenia związane z dietą prowadzą do zaburzeń w zachowaniach dotyczących jedzenia, a także w wielu mechanizmach metabolicznych. Te ostatnie zostają przestawione na jak najskuteczniejsze przyswajanie jedzenia i ograniczenie utraty wagi. Są one środkiem obronnym organizmu, który stara się zacho­wać równowagę. Paradoksalne, lecz prawdziwe! Efekt jo-jo powoduje zwiększenie ilości tkanki tłuszczowej, nawet jeśli przybywa nam […]

Tłuszcz czy mięśnie – co tracimy?

Jak zadbać o mięśnie? Codziennie trzeba jadać odpowiednie ilości białka. Mięso lub ryby, które są dobrym jego źródłem, powinny stanowić część każdego posiłku (100 g zawiera około 20 g białka), tak samo nabiał, który zawiera go nieco mniej (2 jogurty lub 125 g białego sera zawierają około 10 g białka). Nie można także zapominać o […]