SEN I BEZSENNOŚĆ

Wiadomo powszechnie, że bez pożywienia człowiek może wytrzymać nawet kilkadziesiąt dni, byle nie zabrakło mu wody, ale bez snu nie wytrzyma nawet kilkunastu dni. Sen stanowi ogromnie ważną funkcję organizmu; podczas snu organizm odpręża się, mięśnie wypoczywają, serce pracuje pod mniejszym obciążeniem, oddech staje się wolniejszy, przemiana materii obniża się rozluźnia się napięcie układu nerwowego. W tym czasie następuje regeneracja sił fizycznych i psychicznych. Człowiek, który przed ułożeniem się do snu był zmęczony i nie mógł już wykonywać pracy fizycznej, człowiek, który już był niezdolny do wysiłku umysłowego, budzi się rano zdolny do pracy fizycznej i do pracy umysłowej, mimo że nie spożywał posiłków, nie jadł; nie pił, tylko spał przez kilka godzin.


Nie wchodząc w zawiłości teorii snu, omówione tu zostaną tylko sprawy czysto praktyczne. Wiadomo; że młodzi ludzie pomiędzy 13 a 18 rokiem życia powinni sypiać regularnie po 9 godz. na dobę i po 18 roku życia po 8 godz. Najlepiej wstawać rano ok. godz. 6, a kłaść się o 9-10. Nie jest to jednak reguła bezwzględna: młodzież starsza może kłaść się o godzinę później, jeśli może sobie pozwolić na wstawanie także o godzinę później. Bezwzględna jest jednak zasada 8-godzinnego snu. Jeśli warunki pracy nie pozwalają wyspać się dostatecznie długo w nocy, trzeba to sobie odbić godziną snu w ciągu dnia. W okresie przygotowań do egzaminów należy tym skrupulatniej trzymać się regularnego wypoczynku nocnego. Zarywanie nocy jest najgorszą metodą przygotowywania się do egzaminów, tym bardziej, jeśli łączy się z piciem kawy i paleniem papierosów. Jeśli wypada pójść na przyjęcie, na bal, na późne przedstawienie teatralne, warto przed wyjściem uciąć sobie godzinną drzemkę a po przyjęciu wyspać się zupełnie do Syta. Dziewczęta wyglądają na balu bez porównania korzystniej, gdy po obiedzie prześpią się trochę.

Powiązane artykuły

Tłuszcz czy mięśnie – co tracimy?

CELEM DIETY JEST UTRATA TKANKI TŁUSZCZOWEJ. W ŻADNYM WYPADKU NIE NALEŻY DOPUSZCZAĆ DO UTRATY TKANKI MIĘŚNIOWEJ. ILOŚĆ TKANKI TŁUSZCZOWEJ I MIĘŚNIOWEJ WPŁYWA NA WYGLĄD SYLWETKI. BY GO POPRAWIĆ, ĆWICZ I ROZBUDOWUJ MIĘŚNIE, A JEDNOCZEŚNIE TRAĆ NADMIAR TŁUSZCZU.

Dieta – jaka i dla kogo?

PRZED ROZPOCZĘCIEM DIETY WARTO ZAWSZE ZASIĘGNĄĆ OPINII LEKARZA, A W WIELU WYPADKACH JEST TO KONIECZNE. CZĘSTO PRZYCHYLNE ZDANIE LEKARZA MOŻE OKAZAĆ SIĘ DODATKOWĄ ZACHĘTĄ, ABY ZACZĄĆ ODCHUDZANIE.