Jesteś tutaj
Strona główna > Uroda > OTYŁOŚĆ i WYCHUDZENIE

OTYŁOŚĆ i WYCHUDZENIE

SPORT I GIMNASTYKA
Wspomniano już, że sylwetka, figura, oraz nienaganna prezencja zależą nie tytko od wzrostu I tuszy. Zakładając, że młodzi Czytelnicy, a zwłaszcza Czytelniczki, postarali się już o normalizację wagi ciała i że całkowicie odpowiada ona proporcjom podanym w pierwszej części tego rozdziału trzeba tu zaapelować o wyćwiczenie należytej, tj. prawidłowej i estetycznej postawy. Spośród czterech typów postaw (bardzo dobra prawidłowa, wadliwa, zła) pierwsze dwie są osiągalne drogą ćwiczeń i samokontroli. W postawie bardzo dobrej i prawidłowej skrawek ucha; szczyt barku, krętarz wielki (duży wyrostek kości udowej), główka kości strzałkowej (cieńszej spośród dwu kości goleni) i kostka zewnętrzna stanowią, przy oglądaniu z boku (czyli z profilu) jedną linię pionową. Głowa powinna być nieco wyciągnięta w górę, przy równoczesnym lekkim cofnięciu brody, klatka piersiowa wzniesiona wysoko i podana ku przodowi, brzuch płaski (tub przy postawie prawidłowej, lecz nie bardzo dobrej cokolwiek wypukły), wreszcie plecy nieznacznie wygięte.
Kręgosłup człowieka ma kilka wygięć fizjologicznych, tzn. prawidłowych: w okolicy piersiowej stwierdza się łagodne wygięcie wypukłością do tyłu, w okolicy lędźwiowej wygięcie wypukłością do przodu. Jeśli pierwsze z tych wygięć jest nadmiernie duże, mówi się o kifozie, jeśli kręgosłup jest nazbyt silnie wygięty ku przodowi, stan ten nazywa się lordozą, kiedy zaś występują patologiczne wygięcia boczne, wówczas ma się do czynienia ze skoliozą. Rozpoznanie każdego z tych stanów albo ich kombinacji możliwe jest przy badaniu lekarskim. Lekarz też może w takim przypadku zalecić specjalne ćwiczenia wyrównawcze. Wszystkim naszym Czytelnikom i Czytelniczkom można zalecić regularne ćwiczenie dobrej postawy, tak aby weszło w nawyk ładne trzymanie się.
Ale nie tylko w pozycji stojącej postawa może być ładna lub nie. To samo dotyczy chodzenia, siedzenia, leżenia. Spacer w parku, pobyt na plaży pozwolą każdemu ocenić, jaka postawa jest ładna i wdzięczna. Dobrze jest przybierać takie właśnie postawy i pozycje, jakie podobają się u innych młodych ludzi. Tego rodzaju naśladownictwo jest bardziej praktyczne niż próby słownego opisu ładnego chodzenia, siedzenia, leżenia. Fotografie też łatwiej przemawiają do przekonania i wyobraźni niż zawiłe teksty.


Ważnym sposobem wyrobienia i utrwalenia ładnej i prawidłowej postawy w różnych pozycjach i w ruchu jest gimnastyka. Pomaga ona uzyskać piękną sylwetkę i poprawną postawę, pozwala też rozwinąć mięśnie i grupy mięśniowe, zaniedbane w toku codziennych zajęć i pracy. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą także przezwyciężyć wady postawy i figury zarówno o charakterze wrodzonym, jak i nabyte wskutek choroby lub urazu. Uprawianie gimnastyki wyrabia też zgrabność i harmonię ruchów, zwinność, sprawność wszystkich członków ciała. Gimnastyka pomaga niekiedy zwalczyć także zaparcie stolca, chorobliwy brak apetytu, nadmierną nerwowość.
Mimo że w szkołach średnich gimnastyka jest przedmiotem obowiązkowym (wf) jednak żaden młody człowiek nie powinien na niej poprzestać. Wskazane jest uzupełniać ją przynajmniej codzienną gimnastyką radiową, obejmującą wszystkie podstawowe ćwiczenia. Ponadto w toku pracy w biurze, w zakładzie naukowym, w fabryce, w domu należy co pewien czas przerwać pracę zmienić pozycję przećwiczyć i rozluźnić mionie i. części ciała, które przez dłuższy czas wykonywały jednostajną pracę.

Top