Jesteś tutaj
Strona główna > Uroda > OTYŁOŚĆ i WYCHUDZENIE

OTYŁOŚĆ i WYCHUDZENIE

Należy więc przestrzegać młodych ludzi zarówno przed nadmierną tuszą, jak i przed wychudzeniem. Ogólnikową, choć bardzo skuteczną zasadą odżywiania jest: jeść w miarę, regularnie, w określonych porach dnia posiłki powinny byc niewyszukane lecz urozmaicone zawierać właściwe proporcje białka tłuszczów, węglowodanów, wody, składników
mineralnych i witamin. Ta ogólna wskazówka wymaga znajomości zasad codziennej domowej dietetyki orientowania się co do zawartości rozmaitych składników w produktach żywnościowych oraz znajomość zapotrzebowania na te składniki. Choć szczegółowe dane znajdują się w książkach poświęconych specjalnie dietetyce, jednak pewne elementarne wiadomości podane zostaną tutaj, co ułatwi dalsze rozważania.
Na wstępie dwie ważne liczby do zapamiętania na całe życie: 1 g tłuszczu dostarcza 9,3 kcal, a 1 g węglowodanów podobnie jak 1 g białka – 4,1 kcal. A oto uproszczony wyciąg z tabeli norm żywienia opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia w 1969 r.
Dzienne zapotrzebowanie na witaminę PP jest 10 krotnie wyższe niż na witaminę 131. a dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 mniej więcej równe zapotrzebowaniu na wit. B1 u młodzieży, a o 50% wyższe u dorosłych. Zapotrzebowanie na witaminę E wynosi u młodzieży i dorosłych 25-30 mg na dobę na witaminę B12 – 5 mikrogramów, na kwas foliowy 0,4 mg na dobę, wreszcie na witaminę D 400 im dziennie.
Wreszcie warto zapamiętać, że część tłuszczów można zastąpić węglowodanami i odwrotnie część węglowodanów tłuszczami. Nie należy jednak zastępować nigdy całości węglowodanów tłuszczami ani przeciwnie w pierwszym bowiem przypadku grozi kwasica w drugim awitaminoza A E, D. K. Zupełnie niezastąpione są białka, których niedobór prowadzi do wyniszczenia, a nadmiar acz nieco szkodliwy nie jest poważnym zagrożeniem dla funkcjonowania organizmu.


Białka składają się z około dwudziestu aminokwasów w różnych powiązaniach. Część spośród aminokwasów występuje wyłącznie w białku zwierzęcym. Stąd też ustalona została ważna zasada dietetyki, mówiąca o tym, że około połowy (a ściślej od 1/3 do 2/3) dziennej porcji białek muszą stanowić białka zwierzęce (mięso, ser, jaja).
W normalnym przeciętnym pożywieniu (urozmaiconym) nie brak ani soli kuchennej, a więc sodu i chlorków, ani potasu. Nie będą tu podane tablice kaloryczności rozmaitych produktów, można je znaleźć prawie w każdym kalendarzu lub domowej Małej Encyklopedii Zdrowia; dobrze jest jednak zaglądać czasem do tych tablic. Matki, prowadzące gospodarstwo domowe, powinny uważnie i krytycznie obserwować tuszę i figurę córek i synów. Jeśli dzieci śą zbyt otyłe, należy zmniejszyć ilość potraw mącznych, mniej sypać cukru do kompotów, mniej podawać pieczywa,: skąpiej wydzielać ziemniaki, a szczodrzej surówki. Zwłaszcza warto mniej dawać na kolację. Jeśli dziewczyna lub chłopiec są naprawdę zbyt chudzi, można przeciwnie nie żałować cukru ani miodu, dawać trochę więcej klusek i ziemniaków, żywić 4, a nawet 5 razy dziennie.

Top