Jesteś tutaj
Strona główna > Lifestyle > Jak pozostać szczupłą?

Jak pozostać szczupłą?

Chroniczne ograniczenia związane z dietą prowadzą do zaburzeń w zachowaniach dotyczących jedzenia, a także w wielu mechanizmach metabolicznych. Te ostatnie zostają przestawione na jak najskuteczniejsze przyswajanie jedzenia i ograniczenie utraty wagi. Są one środkiem obronnym organizmu, który stara się zacho­wać równowagę. Paradoksalne, lecz prawdziwe!
Efekt jo-jo powoduje zwiększenie ilości tkanki tłuszczowej, nawet jeśli przybywa nam tyle samo kilogramów, ile straciliśmy (w trakcie odchudzania dochodzi także do utraty mięśni). Po kilku latach stosowania diety, nawet gdy staramy się utrzymać dotychczasową wagę, istnieje całkiem realna możliwość, że kilogramów będzie przybywać.
Nie ma więc alternatywy, trzeba schudnąć raz a dobrze, by definitywnie stracić zbędne wałki tłuszczu.
Jak zadbać o to, by więcej nie tyć?
W trakcie diety (na przykład przez miesiąc) starałaś się nie przekraczać 1800 kalorii dziennie, zamiast 2200. Teraz stopniowo powinnaś zwiększać codzienną podaż kalorii, tak by w końcu osiągnąć 2200 kalorii na dobę: 1900 kalorii dziennie w pierwszym tygodniu, 2000 w drugim, 2 100 w trzecim i w końcu 2200 kalorii w czwartym.
Rozłóż to sobie na tydzień: 100 kalorii/dzień x 7 dni = 700 kalorii. Może się jednak zdarzyć, że z powodu jakiejś uroczystości przekroczysz dzienny limit, możesz więc dorzucić dodatkowe 500 kalorii na ten dzień. Nie zostaje ci więcej niż 200 kalorii na tydzień. Nieważne jednak, jaką metodą się posłużysz, bądź elastyczna, drobne przyjemności możesz skompensować bardziej rozsądnym postępowaniem następnego dnia. W ten sposób wszystko wróci do normy.


Jak to osiągnąć?
Okres stabilizacji jest niezbędny, by utrzymać osiągniętą wagę ciała, tak bardzo upragnioną i dla której zdobyłaś się na wielki wysiłek. Okres „nadzorowanej wolności” powinien trwać tyle czasu, ile stosowałaś dietę: im krótsza dieta, tym krótszy okres stabilizacji. Nie pozwalaj sobie na obżarstwo następnego dnia po zakończeniu diety. Pominięcie okresu stabilizacji przyniesie fatalne skutki i jest to główna przyczyna niepowodzenia większości diet.
Aby podtrzymać i ustabilizować osiągniętą wagę, przestrzegaj zasad, które pomogły ci schudnąć, Bądź uważna, lecz nie musisz się już tak bardzo ograniczać: możesz powoli sięgać po rzeczy, których do tej pory całkowicie unikałaś, nie łamiąc jednak przy tym zasad zdrowego żywienia, jakich trzymałaś się w okresie odchudzania. Te zasady powinny być teraz częścią twojego co­dziennego życia.
Nie przerywaj również aktywności fizycznej, to także część planu stabilizacyjnego. Twoje szczupłe ciało zużywa mniej energii niż wcześniej. Jest to logiczne, gdyż waży teraz mniej.

 

Top