Jesteś tutaj
Strona główna > Lifestyle > Ile posiłków w ciągu dnia?

Ile posiłków w ciągu dnia?

ILE POSIŁKÓW POWINNO SIĘ ZJADAĆ W CIĄGU DNIA?
wielu chorób (na przykład raka jelita grubego). Warto więc być „fanem” owoców i warzyw!
Owoce w 80 do 90% składają się z wody. Odgrywają więc ważną rolę w nawodnieniu organizmu. Dodatkowo są źródłem wielu wi­tamin, minerałów, mikroelementów i błonnika. Podczas diety zwiększone spożycie owoców jest jak najbardziej korzystne. Ich wartość energetyczna zależy od zawartości cukru. Niektóre owo­ce zawierają niewiele kalorii (36 cal w 100 g melona), a inne nieco więcej (77 cal w 100 g czereśni). Mimo wszystko są to jednak nieznaczne ilości.


Warzywa, zarówno świeże, jak i gotowane powinny stanowić część każdego posiłku. Są one jednym z filarów twojej diety. Zawierają dużą ilość włókien roślinnych, które wypełniają żołądek i zapobiegają zaparciom. Dużo warzyw warto dodawać do takich dań jak kuskus czy paella; można je łączyć z rybą, mięsem lub drobiem. Także po prostu duszone w połączeniu z chudym mięsem stanowią smaczne i dobrze zrównoważone danie.
Czy wszystkie warzywa są równie dobre, czy któreś są bardziej polecane?
Wszystkie warzywa wpływają korzystnie na linię, co oznacza, że możesz jeść różne rzeczy, a nie tylko fasolkę szparagową. Jest w czym wybierać: pomidory, marchewka, seler, kapusta, sałata, buraki, pieczarki…
Czy produkty mączne i zbożowe tuczą?
Produkty mączne, jak sama nazwa wskazuje, zawierają w swym składzie mąkę, a więc przede wszystkim skrobię. Do tej grupy zaliczamy produkty zbożowe (makarony, ryż, mąkę, kasze), chleb i ziemniaki. Włączymy do niej także płatki śniadaniowe, płatki owsiane oraz warzywa strączkowe (soczewicę, groch, fasolę). Wszystkie są źródłem węglowodanów złożonych, zawierają także pewne ilości białka roślinnego, błonnika, minerałów i witamin z grupy B. Opinia, że są one tuczące, jest przestarzała.
Tak naprawdę w dużej objętości zawierają niewielkie ilości tłuszczu, za to sporo błonnika i innych włókien roślinnych. Dzięki temu dają poczucie sytości, nie dostarczając jednocześnie zbyt wielu kalorii. Z tego powodu, jeśli nie jesz ich w nadmiarze i nie gotujesz z dużą ilością tłuszczu, są cennym składnikiem twojej diety.
Jeśli uprawiasz sport, to pamiętaj, by kilka godzin przed zawodami zjeść jakiś produkt mączny, gdyż jest to źródło łatwo dostępnej dla mięśni energii.


Chrup warzywa!
Pokrojone na kawałki świeże warzywa są smaczną i na dodatek zdrową przekąską. Talerz marchewki, kalafiora, pomidorów, rzodkiewki i ogórka jest daniem łatwym do przygotowania i zjedzenia w gronie przyjaciół. Można go podać z sosami przygotowanymi z serka i jogurtu naturalnego z dodatkiem czosnku, cebuli lub pietruszki.
Bardzo dobry dla odchudzających się jest jogurt lub twarożek z dodatkiem pokrojonych owoców, jabłek, bananów, gruszek, brzoskwiń, truskawek, malin, porzeczek. Taka mieszanka jest smaczna i oryginalna.
Cukier zawarty w owocach znakomicie łączy się z nieco kwaskowym smakiem nabiału.
Czy warto jadać produkty odtłuszczone i o obniżonej ilości tłuszczu?
Polecane są produkty o obniżonej zawartości tłuszczu. Najlepszym sposobem na schudnięcie jest ograniczenie liczby spożywanych codziennie kalorii. Tłuszcze zawierają 9 kalorii w I g (dużo więcej niż inne składniki odżywcze). Z tego względu sięganie podczas diety po rzeczy o obniżonej zawartości tłuszczu jest jak najbardziej korzystne. Nie ma jednak żadnego powodu, by zmuszać się do jedzenia produktów całkowicie odtłuszczonych, jeśli uważasz, że są niesmaczne. Wystarczy, że będziesz jadać te o obniżonej zawartości tłuszczu, pomimo że mają go o kilka gramów więcej. Jogurty, masło, sery… wszystkie produkty mleczne, jak sama nazwa wskazuje, produkowane są z mleka. Jogurty pełnotłuste produkowane są z mleka pełnotłustego, te o obniżonej zawartości tłuszczu z mleka częściowo odtłuszczonego, a te, które mają 0% tłuszczu, z mleka całkowicie odtłuszczonego.
Produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu mają taką samą ilość wapnia i białka jak mleko pełnotłuste.
Z kolei produkty odtłuszczone nie zawierają witamin (A, E, D). Lepiej więc wybierać produkty półtłuste.
Jeśli chodzi o sery, to bardzo dobre i praktyczne są twarożki o obniżonej zawartości tłuszczu, które się rozsmarowują. Możne je stosować do kanapek, jako dodatek do świeżych warzyw. Dzięki temu na przykład sałatka z pomidorów i sera będzie mniej kaloryczna.
Masło, margaryna czy śmietana są także dostępne w postaci o obniżonej zawartości tłuszczu, a ich smak jest bardzo zbliżony do produktów pełnotłustych. Czy jednak warto niepotrzebnie jadać tłuszcze?

Top