Jesteś tutaj
Strona główna > Lifestyle > Do czego potrzebne są witaminy?

Do czego potrzebne są witaminy?

Witaminy są substancjami organicznymi niezbędnymi do życia. Są to związki przyspieszające wiele reakcji zachodzących w organizmie. Nie mają żadnej wartości kalorycznej.

Witamina – na co działa?

A – wzrok, skóra, tkanki

B – system nerwowy, mięśnie, wzrastanie

C – system odpornościowy, zmęczenie, wchłanianie żelaza

D (* pod wpływem promieni słonecznych wytwarzana jest w organiźmie) – wzrost kości, przyswajanie wapnia

E – wolne rodniki

K – krzepnięcie krwi

Jak zachować witaminy?Niektóre witaminy, zwłaszcza witamina C są bardzo delikatne. Są wrażliwe na działanie tlenu. Jeśli nie chroni ich skórka lub skorupka, ulegają zniszczeniu. Natura jednak radzi sobie ze wszystkim: na przykład cytryna ma grubą skórkę, która chroni zawartą w niej witaminę C.

Aby uniknąć strat witamin, przechowuj żywność w miejscu chłodnym i ciemnym oraz z dala od wilgoci.
Gdzie się znajdują?
Urozmaicone żywienie zaspokaja całkowicie zapotrzebowanie organizmu na witaminy. Niektóre z nich, na przykład witamina E i C, są antyoksydantami (przeciwutleniaczami), co oznacza, że odgrywają rolę w reakcjach ochronnych organizmu i zapobiegają sta­rzeniu się komórek.
Twój organizm nie potrafi wytwarzać witamin, muszą być dostarczone wraz z pożywieniem. Niedożywienie lub drakońskie diety mogą doprowadzić do ich niedoboru, który objawi się po dłuższym lub krótszym czasie, w zależności od rezerw organizmu. Na przykład niedobór witaminy D daje u dzieci objawy krzywicy.
Wszystkie niezbędne witaminy można podzielić na dwie grupy: Witaminy lipofilne (A, D, E, K) rozpuszczają się w tłuszczach, nie w wodzie. Można je znaleźć w produktach zawierających tłuszcze. Witaminy hydrofilne (C i B) rozpuszczają się w wodzie, lecz nie w tłuszczach.


W krajach rozwiniętych normalna dieta pokrywa w całości zapotrzebowanie na witaminy. Nie trzeba zatem poszukiwać ich dodatkowego źródła. Obecna moda, która polega na łykaniu witamin w pastylkach, jest zupełnie niepotrzebna, a może być nawet niebezpieczna, gdyż przedawkowane witaminy mogą być toksyczne.
MIKROELEMENTY (ŻELAZO, FLUOR, CYNK, MIEDŹ, JOD, CHROM…) SĄ SKŁADNIKAMI CHEMICZNYMI NIEZBĘDNYMI DLA PRAWIDŁOWEGO METABOLIZMU USTROJU. ICH ILOŚĆ W ORGANIZMIE CZŁOWIEKA JEST BARDZO NIEWIELKA, W ODRÓŻNIENIU OD SKŁADNIKÓW MINERALNYCH (WAPNIA, SODU, POTASU, MAGNEZU I FOSFORU), KTÓRE WYSTĘPUJĄ W ZNACZNYCH ILOŚCIACH.
Jakie mikroelementy są niezbędne dla organizmu?
Mikroelementy i sole mineralne muszą być stale dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem, gdyż są regularnie z niego wydalane. Te składniki nie wpływają na produkcję energii, nie zawierają więc żadnych kalorii. W okresie dojrzewania szczególnie dwa są niezwykle ważne: wapń, niezbędny do mineralizacji kości, i żelazo.

Top