Jesteś tutaj
Strona główna > Lifestyle > Czym zajmuje się dietetyka?

Czym zajmuje się dietetyka?

DIETETYKA JEST NAUKĄ ZAJMUJĄCĄ SIĘ ŻYWIENIEM, ŻYWNOŚCIĄ, JEJ SKŁADEM, PRZYSWAJANIEM POŻYWIENIA I JEGO ROLĄ DLA ORGANIZMU. JEJ CELEM JEST TAKI DOBÓR SKŁADNIKÓW ODŻYWCZYCH, BY POKRYĆ INDYWIDUALNE POTRZEBY KAŻDEGO CZŁOWIEKA.Czym jest dietetyka?
Dietetyka nie jest strasznym słowem, które powinno budzić lęk. Jest skomplikowaną dziedziną nauki, która bez przerwy się rozwija, lecz ty musisz poznać jedynie jej podstawowe zasady. Skład i praca twoich kości, mięśni, krwi, hormonów, a także mózgu (a więc twojego nastroju, pamięci, zdolności koncentracji) zależy od składu substancji, które spożywasz wraz z codziennymi posiłkami. Dlatego też umiejętność właściwego odżywiania się jest niezwykle ważna, gdyż twoje zdrowie, długość i jakość życia zależą od ciebie.
Jaki jest związek między dietetyką a dietą?
Przede wszystkim dietetyka nie jest synonimem diety, pomimo że często może się tak wydawać.
A jeśli chcesz stosować dietę, musisz to robić zgodnie z zasadami dietetyki. Wiedza o tym, ile wapnia czy węglowodanów złożonych potrzebuje twój organizm, pomoże ci w takim ilościowym i jakościowym komponowaniu posiłków, by uwzględnić swoje potrzeby, a jednocześnie jeść produkty nietuczące, lecz zgodne ze swoimi upodobaniami, stylem życia, a także kaprysami. Dietetyka wcale nie jest tak skomplikowana, jak to się wydaje!
Czym jest zrównoważona dieta? Z czego się składa?
Dieta właściwie zrównoważona jest przede wszystkim urozmaicona i umiarkowanie obfita. Mówiąc inaczej, to jedzenie wszystkiego w rozsądnych ilościach. Trzeba także pamiętać o tym, że to również odpowiednie rozłożenie posiłków w ciągu dnia oraz dostarczanie organizmowi stosownej ilości wszystkich niezbędnych składników odżywczych (białka, tłuszczu, węglowodanów).
Produkty spożywcze można podzielić na trzy główne grupy w zależności od tego, co zawierają. Oczywiście żaden produkt nie będzie zawierał wyłącznie jednego składnika, z wyjątkiem tych wyprodukowanych przez człowieka, takich jak cukier, który zawiera węglowodany, czy olej, który składa się wyłącznie z tłuszczu.
Grupa węglowodanów: warzywa (świeże, mrożone, gotowane), owoce (świeże, gotowane, przetwory), mąka i produkty zbożowe, chleb, ciasta, słodycze, ziemniaki, ryż, warzywa strączkowe (groszek, fasola).
Grupa białek: nabiał (mleko, jogurt, sery), mięso, podroby, ryby, jaja, owoce morza, soja (tofu).
Grupa tłuszczów: masło, śmietana, oleje, margaryna, tłuste wędliny, rośliny oleiste (orzechy).
ISTNIEJE CAŁE MNÓSTWO RÓŻNYCH DIET, CZĘSTO DZIWNYCH I NIEBEZPIECZNYCH. PRAWDZIWE ZAGROŻENIE DLA ZDROWIA MOGĄ STANOWIĆ TAK ZWANE DIETY-CUD.


Czy każda dieta jest skuteczna?
Istnieje cała gałąź przemysłu zajmująca się odchudzaniem i oferująca przeróżne diety i cudowne środki, dzięki którym rzekomo można bez wysiłku i w krótkim czasie zrzucić zbędne kilogramy.
Jeśli po zastosowaniu takiej diety nastąpi rzeczywiście szybki ubytek wagi, to jednak jest on tymczasowy.
Okazuje się niestety, że kilogramów przybywa ponownie, i to w piorunującym tempie, często więcej niż poprzednio. W ciągu kilku lat może to doprowadzić do otyłości, nie mówiąc o niedoborach niezbędnych składników odżywczych.
Na przykład dieta wymagająca ograniczenia zielonych warzyw do I OO g na dobę lub zabraniająca w ogóle nabiału jest na pewno niewiarygodna, gdyż nie uwzględnia twojego zapotrzebowania na błonnik, witaminy i minerały,
Czym jest dieta niskokaloryczna?
Pod tą nazwą kryje się jedyna naprawdę godna polecenia dieta: dieta nisko energetyczna, nazywana również niskokaloryczną. Jej zasadą jest ograniczenie ilości zjadanych produktów przy jednoczesnym zrównoważeniu posiłków.
Jeśli dobrze zrozumiesz jej zasady, to okaże się, że wcale nie jesteś na diecie, niczego nie musisz sobie odmawiać, nie ma zakazów, żadnych tabu i niedoborów. Możesz jeść wszystko, mając świadomość tego, co zawierają zjadane przez ciebie produkty spożywcze i jakich składników ci dostarczają.

Top